Correccions


Seleccioneu la proposta correcta
plànol d'una ciutat romana
Correcció de l'examen del nivell general (Segles VIII-IaC)
Correcció de l'examen del nivell general de l'època imperial
Autoavaluació i anàlisi d'errors

 

Seleccioneu la proposta correcta:

1. En el siglo VI aC los romanos eran el único  un pueblo que habitaba Italia  
2. Roma estaba habitada por los latinos 
3. Roma es una península situada al este del Mediterráneo  
4. La civilización romana se desarrolló en las costas del Océano Atlántico   
5. La civilización romana se desarrolló en el II milenio aC.        
6. Cuando lo romanos comenzaron las conquistas ya no existía la civilización griega        
7. El año 900 aC ya se había iniciado la civilización romana
8. La Via Augusta, que anava de Gades a Barcino, passant per Malaca, Cartago Nova, Valentia i Tarraco,
   arribava a Roma.  
9. La economia romana  siempre tuvo un comercio muy desarrollado
10. La sociedad  romana siempre estuvo dividida en estamentos  con diferencia de bienes y de derechos 
11. La mayoría de los habitantes del imperio romano eran campesinos 
12. En sus inicios, Roma era una república 
13. En la economía romana del Alto Imperio no existia la industria 
14. En el Alto Imperio el comercio marítimo estaba desarrollado
15. La economia del Alto Imperio era agraria de subsistencias
16. El Alt Imperio fue un período de expansión económica
17. La plebe romana recibía pan gratis en la época del A.I.      
18. La sociedad romana era clasista  porque todos los ciudadanos tenían los mismos derechos 
19. El sistema político imperial era una monarquia absoluta porque el emperador tenía todos los poderes
20. En la época de la monarquía sólo una minoría de los ciudadanos romanos eran cristianos

 

 

 

1 no
2 si
3 no
4 no
5 no

6 no
7 no
8 si
9 no

10 si
11 si
12 no
13 no
14 si

15 no
16 si
17 si
18 no
19 si
20 no

plànol de la ciutat romana ideal

plano

No continueu llegint fins haver fet l'examen!

 

 

 

 

CORRECCIÓ DELS EXAMENS del nivell general

EXAMEN (segles VIII-IaC)

           Els primers conflictes socials en el món romà es remunten a l'època monàrquica amb les lluites entre patricis i plebeus, fase que va culminar després de la retirada de la plebe al munti Sacro, amb la concessió d'un magistrat electe, el tribuno de la plebe, que a partir d'aquest moment tindria dret de vet sobre les resolucions que perjudiquessin als plebeus. El procés d'aquesta societat cap a la igualtat de drets es va aconseguir va avançar fortament gràcies al reconeixement de matrimonis mixts (Llei Canuneya, de 445 A. de J.C) i a l'accés dels plebeus als càrrecs públics (Llei Licinia, de 366 a. de J.C.). Des d'ara seria la fortuna el principal motiu de diversificació social. El problema del repartiment de terres (ager públicus), després de les campanyes de conquesta, va provocar en l'època republicana sagnants lluites socials, en les quals van sobresortir els germans Tiberio i Cayo Graco. Les victòries militars van proporcionar abundants esclaus, a qui s'emprava en els treballs més durs. La manumisión era sempre una decisió espontània del senyor, per la qual aquells passaven a ser libertos. La seva penosa situació els va induir, en ocasions, a la iniciació de revoltes, com les de Euno i Espartaco (73 a. de JC), que van anar severament sufocades.

Qüestions sobre el text:

  1. Caràcter del text. Cronologia del text. Època de la Història de Roma.
    social , polític          s.V-IaC                    Monarquia/República
  2. Causes de les lluites entre patricis i plebeus en els primers segles de la Hª de Roma.
    La igualtat de drets
  3. Explica el significat de "Des d'ara seria la fortuna el principal motiu de diversificació social"
    Els diners i no el naixement establiria la classe, els drets i els deures
  4. a)Comenta sobre les sagnants lluites socials de l'època republicana a què es refereix l'autor qui eren els protagonistes, i les causes.
    Lluites entre els ciutadans pobres i els ciutadans rics/  per l'empobriment dels artesans i dels petits pagesos a casua de les conquestes
    b) Quin va ser el resultat?
    Els ciutadans pobres no van aconseguir les terres que demanaven o el repartiment més igualitari de les riqueses de l'Estat
  5. Quina intervenció van tenir els Graco en elles?
    Defensaven els ciutadans pobres
  6. Comenta què significa la manumisión i explica el que sàpigues en relació a la revolta d'Espàrtac.
    Manumitir un esclau significa donar-li la llibertat  / consulteu els apunts en relació a Espàrtac
  7. Característiques de l'estructura social romana segons es desprèn del text.
    societat jerarquitzada estamental
  8. Resumeix el text.(Recorda emprar les teves pròpies paraules).
    Les idees fonamentals estan subratllades

 

No continueu llegint fins haver fet l'examen!

 

EXAMEN (època imperial)

            Durante el s. III la economía romana había dado un gran paso hacia la economia natural. Los sectores artesanales y comerciales de la población ciudadana habían sufrido enormemente durante las guerras civiles porque las ciudades habían sido víctimas del pillaje de los soldados, de los bárbaros, de los esclavos y colonos rebeldes e incluso de los soldados imperiales. Las relaciones comerciales entre las provincias estaban rotas: el comercio con Oriente había sufrido un gran golpe; la piratería había hecho casi imposible los intercambios comerciales en el Mediterráneo. La decadencia del comercio y del artesanado había provocado una ruralización de toda la vida económica del Imperio. Si bien es cierto que la agricultura también había sufrido con los acontecimientos del siglo III, lo fue en mucha menor medida y, además, resultaba más facilmente reconstruible.
                                                                                                                                             Trabajos prácticos de Historia

Qüestions:

  1. Indica quines van ser les causes de la decadència del comerç i de la indústria segons el text. (0,25p)
    pels saquejos durant les guerres civils
  2. Segons els coneixements que tinguis sobre aquesta qüestió, assenyala uns altres factors que van influir en la decadència econòmica urbana. (al menys, dos: 1p)
    disminució d'esclaus  i de terres per la detenció de les conquestes/ inflació/ crisi demogràfica/ augment dels impostos/ saquejos dels bàrbars/ guerres civils
  3. L'autor, en el primer paràgraf, es refereix a les relacions comercials amb la zona oriental de l'Imperi.
    a) Quines característiques van tenir durant L'Alt Imperi?.
    Les províncies orientals venien productes manufacturats i compraven matèries primeres mentre les províncies occidentals venien matèries primeres i compraven manufactures. (0,5p)
    b)Quines conseqüències econòmiques es derivaven d'aquests    intercanvis?
    Les províncies orientals s'enriquien i les occidentals s'empobrien. (0,75p)
  4. Explica com es va transformar el sector agrari a conseqüència de la crisi.
    L'agricultura va passar a ser de quasi de subsistències amb pagesos-colons (0,5p)
  5. Explica el significat de la idea "Durante el siglo III la economia romana había dado un gran paso hacia la economía natural".(1p)
    A Occident, l'economia natural es va transformant en una economia de subsistències (agricultura i indústria d'autoconsum, per la ruïna del comerç a llarga distància, de la indústria urbana artesana i de les ciutats d'occident com a centres d'intercanvi. Les villae rurals es converteixen cada cop més en els centres productius i de consum)
  6. Explica, d'una manera resumida, com eren les ciudats durant l'Alt Imperi. (2p)
    Consulteu els apunts
  7. Indica quines transformacions socials va haver-hi com a conseqüència de la crisi econòmica del segle III.   (al menys 3, 0,75p)

                                                   finals del Baix Imperi             

    els patricis es traslladen a les zones rurals com a terratinents

    quasi desaparició dels mercaders (cavallers) que es traslladen a les zones rurals com a terratinents

    quasi desaparició d'artesans que es tralladen a les zones rurals com a colons lliures

    quasi desaparició dels esclaus i els que queden a les zones rurals es converteixen en colons

    aparició dels colons

    augmenta la proporció de pagesos


  8. 1. Què representa el mapa?. Posa'l un títol:
    (0,25p)
    2. Indica la cronologia i l'època a què pertany
        • Segles I-II. Alt Imperi (0,5p)
    3. Quines eren les fronteres naturals al nord de l'imperi?.
       Rius Rhin i Danubi       (0,5p)
    4. Com es deien els pobles que habitaven al nord de la
         frontera?
        Germànics (bàrbars pels romans) (0,25p)
    5. a) Com es deien les províncies senyalades al mapa amb els
        números 1,2,3 (conjuntament), 8, 53 i 49?.
       Hispània/ Britannia/Mauritània/ Egipte (0,75p)
        b) Quin països ocupen actualment aquests territoris?   (1 p)
       •
    Espanya i Portugal/ Gran Bretanya/ Marroc/ Egipte    
      

            

I, en acabar, recordeu la reflexió de l'autoavaluació i l'anàlisi dels errors:

AUTOAVALUACIÓ

""Si heu tret entre 5 i 6 punts, NO EXAGEREU que encara és la meitat del que hauríeu de saber!.

""  Si heu tret més de 6 punts està bé (recordeu que la sort també influeix)

""No us poseu així, ara del que es tracta és de saber per què heu tret menys de 5 punts. Convé fer l'anàlisi dels errors i aplicar-lo a cada exercici que feu fins que sigueu perfectes i no cometeu cap més.

L'anàlisi dels errors. Poseu una creu en la casella corresponent:

Qüestió

Tipus d’error

Possible causa

 

Resposta imprecisa

Resposta incorrecta

Mal expressada

No correspon

Idees confuses i/o
inexactes

Text  no comprés

Enunciat  no comprés

distracció

falta d'estudi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10ª

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tornar al guió del Tema 6